21.6.10

Man ba: Medeltiden ringde och ville ha sin syn på skuld tillbaka

De säger att definitionen av galenskap är att upprepa samma sak om och om igen, och förvänta sig olika resultat, och ändå fortsätter jag beblanda mig med det som kallas verkligheten och dess invånare och förvånas varje gång jag känner att det enda raka vore att gräva ner sig i en grop med en sjuttis och en trave cyniska böcker om döden.

Jag har flera gånger undrat varför min favoritkaraktär - Lars Stenberg - i Mammas nya kille figurerar så sällan i programmet, men nu förstår jag. Folk i allmänhet är precis som Lars, och förstår därmed inte det roliga när han menar att DU HAR BARA DIG SJÄLV ATT SKYLLA OM DU BLIR MOBBAD och att det bästa med ungdomar, äldre och damidrottsutövare är att de brinn' väl bra.

I dag har jag läst två artiklar om (bristande) kondomanvändning och en om hur bakfylla kan motverkas. Läsarreaktionerna i det första fallet skulle kunna sammanfattas genom en indelning i följande kategorier:
1. De som tycker att unga borde sluta "ligga runt så förbannat". Helst borde ingen ligga alls.
2. De som på något mystiskt vis missat att artikeln handlar om just att ungdomar är dåliga på att använda kondom och fastslår att MAN SKA ANVÄNDA KONDOM, DET ÄR KORKAT ATT INTE GÖRA DET!!!1
3. De som tycker att om en drabbas av klamydia så är det ju ens eget problem, ja, det är rent ut sagt rätt åt dem som knullar utan skydd att drabbas av sjukdomar, helst så hemska som möjligt så att alla ansvarsfulla medborgare ska kunna sitta och peka med en lång pinne på alla med könisar och skrika SKYLL DIG SJÄLV!!!1

Åsikterna på alkoholartikeln andades samma moralism, vilja att tillrättavisa andra och behov av att påvisa sin egen förträfflighet. Tänk "eller så vågar man GÅ MOT STRÖMMEN och inte hälla i sig flera liter sprit så fort en högtid ska firas". Kanske följt av "så typiskt svenskt".

Den bristande ansvarskänslan som en stor andel av befolkningen (jag själv inräknad) tenderar att uppvisa i flertalet situationer, inte minst sådana som involverar sex eller alkohol, är ett stort problem. Ett problem som behöver diskuteras konstruktivt och så småningom lösas. Men så fort någon tar upp dem överröstas alla som har något vettigt att tillföra av reaktionära, moralistiska och sexualfientliga fanatiker som anser sig som Bättre Vetande eftersom de inte gjort annat än suttit hemma och ältat att alla andra inte är exakt som de själva sedan 60-talet. Deras behov av att skrika sig hesa över allt som de anser vara moraliskt förkastligt (typ som att knulla) överskuggar det enkla faktum att bara för att de fastslår att något är FEL så kommer alla inte sluta med den dåliga aktiviteten. Ingen har heller påstått att det är fett nice med aids, men uppenbarligen har människor svårt att ta till sig informationen om vad deras agerande kan ha för konsekvenser.

Jag kan också undra hur jävla svårt det egentligen ska vara att bara skydda sig vid engångsknull, eller att bara banga den där sista drinken, men sedan öppnar jag ögonen och inser eftersom att det inte är problem som bara drabbar folk som är extraordinärt karaktärssvaga och lågintelligenta, utan är något utbrett förekommande så kanske det ligger något grundläggande bekymmer på samhällsnivå bakom. Av det drar jag sedan slutsatsen att någon form av åtgärd borde vidtas, men att det inte är rimligt att frånta människor den ursprungliga aktiviteten (sex, supande). Och skulle jag mot förmodan någon gång uppleva att den enda lösningen är att folk bara SKÄRPER TILL SIG LITE, så skulle jag förmoda att det är en tanke som slagit de flesta, och inte skulle komma som svaret på livets frågor om jag vädrade den i kommentarsfältet på DNs hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar