25.1.12

Pekpinnefeminismen och orimligheten

Att vara feminist innebär något. Definitionen av själva ordet är omtvistad, och rörelsen är spretig, men att vem som helst inte kan kalla sig feminist är självklart. Vissa åsikter och beteenden diskvalificerar en från att etikettera sig som någon form av jämställdhetskämpe, då de helt enkelt inte stämmer överens med ideologin.

Vilka ställningstaganden och uppträdanden som är nödvändiga för epitetet "feminist" och vilka som verkar uteslutande tänker jag här lämna därhän, däremot vill jag räkna upp saker man inte måste vara som feminist.

En feminist måste inte vara trevlig, schysst eller snäll. En feminist måste inte vara miljökämpe, vegan eller vänster. En feminist måste inte ha bra humor, uttrycka sig väl eller umgås med vettiga människor.

Man har all rätt i världen att kritisera någon för bristen på ovanstående åtaganden och personlighetsdrag, men att ifrågasätta personens feministiska trovärdighet på dessa grunder är inte rimligt.

Jag tycker inte att alla feminister är bra personer. Vissa gör, i mitt tycke, mer skada än nytta för den rörelse jag bryr mig så mycket om. Men jag kan inte ta ifrån någon rätten att formulera sin egen politiska identitet bara för att jag inte tycker om personen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar