10.4.10

67.

Jag tycker att det är ganska fantastiskt att jag pundat bloggar och nättidningar samt bloggat själv i drygt två år utan att någonsin kommenterat något som Malin Wollin, a.k.a "Fotbollsfrun" skrivit. Förmodligen kommer sig detta av att hennes uttalanden ofta är så vansinniga att det känns lönlöst att ens försöka bemöta dem konstruktivt, utan allt jag känner för i stället är typ att peka på henne med en lång pinne och vråla "LOL ÅT ALLA HÅLL!"

I och med hennes senaste krönika är det dock dags att bryta trenden. Hon skriver bland annat "Det är inte klokt hur vi tassar runt överviktiga." och jag undrar om hon bor under en sten eller vad det är frågan om. Jag kan inte räkna hur många bantningstips jag ofrivilligt tar del av varje vecka. Jag kan inte räkna hur många studier på samband mellan övervikt och inkomst, övervikt och hemort, övervikt och kön, övervikt och gener, övervikt och nationalitet, övervikt och typ.. favoritdjur (nejmen ni fattar) jag läst genom åren. Jag kan inte räkna hur många jag träffat som nojat över att vara för tjocka.

På en samhällsnivå upplever jag, med andra ord, att övervikt utmålas som något som bör motverkas. Rent empiriskt uppfattar jag att problem med övervikt diskuteras i betydligt större utsträckning än de problem som undervikt kan medföra. Så vad menar "Fotbollsfrun"? Att det borde bara socialt accepterat att kommentera enskilda personers vikt?

På samma sätt som att man inte kan utgå ifrån att alla som är smala lider av ätstörningar så kan man inte sluta sig till att alla överviktiga är det till följd av att de har dålig karaktär eller vad fan det nu är "Fotbollsfrun" tror skulle gå att råda bot på om man bara satte alla tjocka på plats lite.

Alla kan inte ligga på den vikt som enligt "Fotbollsfrun" är normal (man ba specifikt, jajjemen), oavsett hur mycket de skäms, önskar eller försöker banta, träna eller äta. Och det är långt ifrån alla som ens vill det.

Äh, jag borde nog återgå till att ignorera kvinnan. Det här inlägget blir ju inte bra alls. För att sammanfatta mina tankar i en mening: MEN ÅHHHHHHHHHHH, BARA SLUTA :(:(:(

*avlider av alltings monstruösa dumhet*

1 kommentar:

  1. Jag hatar att läsa hennes krönikor. Ibland, ibland säger hon något bra, men ja... Aftonbladet hittar ju guldkorn bara ibland (winkwink;);))

    SvaraRadera