27.4.10

80. But don't forget the songs that made you smile

Den här tiden på året blir jag ofta lite vemodigt nostalgisk. Jag vill sitta och minnas forna somrar och tänka på hur bra jag hade det och hur fina mina vänner var osv osv. Detta är möjligtvis lite patetiskt då jag endast är 18 år, inte har upplevt så många värda somrar och umgås med samma fina människor som jag vill tänka tillbaka på fortfarande, men jag kan inte hjälpa att jag kommer ihåg typ sommaren -08 som den gamla goda tiden när jag var ung och naiv och inte hade upplevt någonting än.

Min nostalgi stöter dock ständigt på ett problem (utöver att den är töntig, dårå) och det är att jag inte har någon musik att koppla ihop alla fina minnen med. Jag kan inte typ "åh, när vi var i Dalarna och drack hemmagjort vin ur petflaska och lyssnade på DEN låten" för vi lyssnade på samma The Smiths, Håkan Hellström, The Cure, Joy Division och eurodisco (möjligtvis någon Gentle Touch-låt också innan jag ba NOOOOO INTE GENTLE TOUCH) som vi alltid lyssnat och alltid lyssnar på. Som alla alltid lyssnar på.

Jag antar att mitt grundläggande problem är att jag inte gillar samtida musik något vidare. Självklart finns det undantag och det är inte så att jag har något direkt emot allt som jag inte direkt gillar, jag orkar bara inte lyssna på något halvdant gladindieband, någon pretentiös gitarrkille från Göteborg eller något random svenskt band med ett namn som består av ett substantiv i bestämd form (okej, nu lät jag väldigt negativ för att "inte ha något direkt emot", men saker kan vara förjävla trista utan att för den sakens skull vara dåliga).

Denna brist på intresse för typ alla band som skulle kunna tänkas spela på Emmabodafestivalen (OBS OBS, Uffie är ett undantag!) handlar inte bara om att jag vägrar allting som inte är häftig postpunk, utan minst lika mycket på att jag inte är så insatt och helt enkelt inte har ork att hänga med när det gäller musik.

Nu ska det ske en förändring. Något måste jag rimligtvis kunna hitta som släppt en skiva ganska nyligen och kanske spelar på någon festival i sommar. Sedan ska jag lyssna på det hela sommaren och sedan kommer jag alltid kunna tänka tillbaka på sommaren -10 och ba ÅHHHHHH DEN HÄR LÅTEN MED TYP MASKINEN *NOSTALGIORGASM*

Eller okej, inte just Maskinen, jag nästan hatar ju Maskinen, men något åt det hållet.

4 kommentarer:

  1. Väldigt långt ifrån poängen med det här inlägget, men:
    UFFIE TILL EMMABODA = SÅ HIMLA BRA, FÖRSTÅR INTE

    SvaraRadera
  2. KOM TILL ARVIKA
    (och jag hatar emmaboda varför måste uffie komma dit)

    SvaraRadera
  3. Sepedåliga bokningar till Arvika ju :<

    SvaraRadera
  4. "o beijo na boca é coisa do passado, amor quero ver e namorar pelado."

    SvaraRadera