21.3.10

49. Money, it's a hit

Jag är så jävla arg på mig själv. Och den här gången är det inte för att jag har varit full och dum och råkat däcka på tunnelbanan utan för att jag missade panelsamtalet som fördes på Break the chain-utställningen. Det var alltså mina vänner och bekanta Klara, Katja och Nathalie som samtalade med Linda Skugge och Sofia Falk om jämställdhet och det hela utvecklade sig, efter vad jag fått berättat för mig, till en debatt om huruvida pengar är det enda relevanta i jämställdhetskampen eller om det finns annat i livet som spelar roll. På ett ungefär. I dag i aftonbladet publicerades en debattartikel som Skugge skrivit apropå utställningen och panelsamtalet.

Då jag, som sagt, inte var närvarande vid samtalet vet jag inte exakt vad som sades, men jag har fått det återberättat för mig ganska detaljerat. Jag anser mig också vara ganska på det klara med hur Klara, Katja och Nathalie är och vad de tycker. Vad Skugge anser framgår med all önskvärd tydlighet i artikeln.

Likt Skugge så tycker jag att ekonomiskt oberoende är viktigt. Mycket viktigt. Har man inga pengar har man svårare att bestämma över sin egen livssituation. Det känns kanske tråkigt att redan som artonåring räkna med att misslyckas med det där kreativa och roliga arbetet man vill ha eller att ens framtida partner kommer lämna en, men helt krasst så är det så att alla ens drömmar, mål och ideal inte är rimliga. Om det visar sig att min framtida partner är dum i huvudet, otrogen eller bara allmänt trist vill jag kunna säga tack och adjö utan att behöva leva på nudlar resten av livet. Och failar jag med att bli världens bästa och mest nyskapande författare vill jag ha en utbildning som garanterar inkomst i ryggen. Detta är något som är viktigt för mig på både det personliga och det politiska planet. Så där ger jag Skugge rätt. MEN (det är ett väldigt stort MEN) jag förstår verkligen inte varför hon ser en motsättning mellan att värdera ekonomiskt oberoende och att ha visioner av det mer idealistiska slaget.

Skugge är förvisso krönikör och har därmed som jobb att uttrycka sig onyanserat, men när hon argumenterar som att alla som inte tycker att pengar är det viktigaste som finns tycker att livet går ut på att ÅKA TILL ASIEN OCH HITTA SIG SJÄLV OCH SIMMA MED DELFINER blir jag lite trött. Dels för att jag vet att hennes beskrivning av "kungsholmen-flickorna" inte stämmer, och dels för att det känns som ett otroligt billigt sätt att försöka vinna debatten att bara presentera två olika alternativ och framställa det som att de är de enda som finns (typ som NÄHÄ GILLAR DU INTE LIBERALISMEN, VILL DU HA DET SOM I SOVJET ELLER?!?!?!?)

Över huvud taget verkar Skugge medvetet missa poängen och istället fokusera på sådant som hon kan vända till sina motståndares nackdel. Att hon benämner dem hon kritiserar som "tjusiga och ack så sköra" kan jag inte se det som något annat än en mycket trist härskarteknik. Det är löjligt och osympatiskt av henne att dissa en hel utställning och framställa de (vi) som stod bakom den som bortskämda, naiva och allmänt spåniga för att hon och några av de som deltog hade olika ståndpunkter. Det är okej att hon inte tyckte att det var bra, vi är vuxna och kan ta att inte alla gillar det vi gör, men att raljera om att den handlade om att man ska få ha hår under armarna när hon enligt mina observationer inte tittade på något annat av det som ställdes ut än några foton är inte direkt konstruktivt. Jag är inte av åsikten att kvinnor måste stödja varandra för sakens skull, men vill man uppnå jämställdhet tror jag att det är en schysst grej att inte förlöjliga kvinnor med ambitioner att förändra för att man själv kommit till en annan insikt.

Förmodligen kommer jag vara lika hård och cynisk som Skugge när jag är medelålders, allting har väl sin tid, men jag hoppas innerligt att jag fortfarande kommer tycka att det finns viktiga saker att diskutera utöver pengar. Och jag hoppas att jag inte kommer tycka att alla andra ideal och all annan moral kan förkastas för det går att makea money på det. Nu är jag ute på lite djupt vatten här då jag inte hörde ordagrant hur samtalet lät, men jag vet att de diskuterade bloggerskor som Blondinbella och Kissie, och Skugge tyckte att de är exempel på unga kvinnor som fattat grejen. Att kvinnor i min ålder tar för sig och tar betalt i större utsträckning i dag än för bara några år sedan ser jag som en positiv utveckling, men jag tycker inte att vad som helst är okej bara för att en ung kvinna tjänar pengar på det. Visst, Kissie kan försvara sig hur mycket som helst med att hon bara bryter mot jantelagen och vågar ta plats, men faktum kvarstår att mycket av det hon skriver är rakt igenom idiotiskt. Återigen kommer vi till nyanseringen, det finns ett mellanting mellan att vara en vän och försiktig förebild och att lägga ut bilder på trettonåriga tjejer man inte känner och skriva att de är tjocka på sin blogg, och jag vill kunna kritisera tilltag som det sistnämnda utan att få höra att jag föraktar pengar och har huvudet uppe bland molnen. Det är inte ens en jämställdhetsfråga, oavsett vilken kön man tillhör är det vettigt att visa lite respekt trots att det eventuellt skulle vara fördelaktigt ekonomiskt att inte göra det.

Nu blev det här inlägget säkert galet ostrukturerat, men jag har i alla fall fått fram några av mina tankar kring det hela, även om det såklart finns massa mer att säga då ämnet är superintressant. Trots att jag inte tyckte att Skugges artikel var bra, och trots att den i princip var ett enda långt hån mot mig och mina kåmpizar så tycker jag att det var bra att den publiceras då den kanske kan leda till en viktig diskussion.

XOXO

3 kommentarer:

  1. Äsch bry dig inte om Skugge, hon hackar på allt och alla tyvärr. Att ge sig på tonåringar känns väldigt lågt men det är ju hennes stil...en normal vuxen skulle inte hänga ut ungdomar på det viset även om man inte är ense i en fråga.

    SvaraRadera
  2. Men kom igen... Skugge har rätt... En av tjejerna har under många år haft något som har kallats för "kulturbidrag" för att få springa på teater. kom igen...

    SvaraRadera
  3. Förstod inte riktigt din poäng, så jag kan nog inte bemöta din kommentar är jag rädd. Du är dock välkommen att utveckla.

    SvaraRadera