18.2.10

20. Sex! Put the X back into Sex

Jag har kommit på mig själv med att ofta komma till väldigt banala insikter. Jag kan tänka långt och länge kring något och komma fram till, i min egen åsikt, smarta grejer men ändå missa något grundläggande och enkelt som jag sedan kommer på långt i efterhand.

I går var jag på ett seminarium om porr och kom på just en sådan där självklar grej som jag av någon anledningen aldrig tänkt på innan. Nu är visserligen porr inte något jag regelbundet funderar över eller ens konsumerar, men däremot sex i allmänhet tycker jag är roligt att prata om, inte minst sedan jag började med mitt projektarbete (radio om jämställdhet och sex, basically) och därför kan jag någonstans tycka att jag redan tidigare borde dragit parallellen att sex som det framställs visuellt har helt andra kriterier att leva upp till för att vara trevligt och nice än irl-sex och att det därför ofta failar att försöka efterlikna porr men att det ändå lätt kan försöka efterliknas om de inblandade inte kommunicerar ordentligt.

I allmänna diskussioner om sex verkar oftast alla vara överens om att kommunikation är bra, egoism är dåligt och det är förlegat att tro att sex är synonymt med penetration och upphör när den manliga parten kommit (jag snackat heterosex nu). Med andra ord har folk i teorin förståelse för att porr inte skildrar verkligt sex alla gånger. Efter att ha läst diverse sexspalter och bloggar (jag tänker inte blanda in mitt eget lovelife i detta, ni kan vara lugna) kan jag dock konstatera att kommunikationen i praktiken upphör någonstans vid typ att checka om ens partner stönar eller agerar som en död fisk. För annars finns risken att allt "snackas sönder". Detta leder givetvis till att sådant som inte går att visa med kroppsspråk inte stäms av utan en får utgå från vad en tror att partnern vill. Eftersom sexet nu är inne på lite gissningslekar blir det lätt så att de inblandade agerar efter hur normen av sex ser ut, och normen är påverkad av porren och, tadaaa, porren är inte anpassad efter vad som är skönt för de som knullar utan efter vad som ser snyggt och sexigt ut. För att sluta cirkeln så ser inte kommunikation sexigt ut och utelämnas därför ofta ut porren.

Ja, jo, det var typ det.

Den här bloggen slutade vara
1. pryd
2. vettig
3. språkligt korrekt
ungefär när jag insåg att det ändå är typ 3 pers som läser och kommenterar.

XOXO
Mr Sex-Alphabet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar