20.2.10

22.

För någon vecka sedan skrev jag och Klara en sång om kondomer med den mycket subtila texten "ANVÄND KONDOOOOOM, KONDOOOOOOOOMEN DEN SKA VARA PÅ!!!" I dag läser jag om pappor som blir just pappor mot sin vilja.

Jag talade tidigare om min grej för att få banala aha-upplevelser och en sådan jag fått på sistone är att det borde ligga mer i mäns än kvinnors intresse att ha skyddat sex, just för att män inte har något att säga till om vid en eventuell graviditet. Vad som hindrat mig från att tidigare dra denna minst sagt logiska slutsats har varit en blandning av indoktrinering från samhällets sida om oansvariga mäns och empiri i form av egna och vänners upplevelser. Uppfattningen jag fått är nämligen att allt för många män är, om inte helt motvilliga, ganska oentusiastiska när det kommer till kondomanvändning.

Alltså, jag förstår att det känns fruktansvärt jävla äckligt hemskt att bli förälder mot sin vilja, och jag förstår att det finns fall där kvinnans bristande omdöme varit enskild anledning till graviditeten. Men något säger mig att de flesta oönskade graviditeter inträffar på grund av slarv från båda parter.

I dag ligger ansvaret att skydda sig mot graviditeter till störst del hos kvinnan. Många män utgår från att kvinnan är skyddad om inte annat sägs. De allra flesta tar det som självklart att samtycke till sex utan kondom även innebär samtycke till att mannen ska ejakulera i kvinnan, trots att detta ökar risken för graviditet typ hur många gånger som helst (ba orkar inte googla) jämfört med avbrutet samlag (+ att många kvinnor finner det ganska oangenämt att ha sperma i sig av helt andra anledningar, men de är en annan diskussion). Många har inställningen att "äh, det händer nog inte den här gången". Kondom ses helt enkelt inte som den självklarhet den borde vid sexuella kontakter som är mer eller mindre tillfälliga, och detta är definitivt inte bara kvinnans fel.

Conclusion (fick lite bråttom, ska i väg på museum med familjen, lol): JA NÄR MAN INTE ANVÄNDER SKYDD KAN DET LIKSOM BLI BARN, så killar kan ju åtminstone fråga om kondom och inte bara utgå ifrån att tjejer alltid käkar hormoner. Och tjejer kan våga vara lite mer bestämda på den punkten även om de möts av whinande av typen "MEH DET BLIR JU INTE LIKA SKÖNT!!!!"

Please.

3 kommentarer:

  1. Jag vill sparka folk på pungen som kommer med argumentet "det blir ju inte lika skönt". Fuck off, försök trycka ut en baby med en skalle stor som en massiv grapefrukt genom vaginan så ska vi snacka om SKÖNT sen.

    Dessutom, jag skulle ALDRIG ha sex med någon utan kondom ifall jag inte gick på några magiska super-p-piller som garanterade mig att vara 100% infertil.
    DESSUTOM (detta stör mig som bara fanskapet) ska killen vara testad så att han inte har några jävla könisar. Det är fan också störande. Folk jag känner har one night stands till höger och vänster. En del av dem äter ju p-piller så att de inte blir gravida och det är väl iaf något men de tänker ju fan inte på könisar. Fyfan för oönskad graviditet och könssjukdomar. Fyfan. Tänker sätta mig och vara arg nu ett tag på att folk är så himla dumma i huvudet, de förtjänar fan att ha klamydia men jag hoppas att vi slipper se deras gener föras vidare.

    Bra skriver förresten.

    SvaraRadera
  2. BRÅÅ! Som vanligt med andra ord. Känner väl inte att jag har så mycket att tillägga. Känner även att jag borde ha detta inlägg intatuerat på bröstet. Ska spara alla kebabpengar och göra en sådan.

    SvaraRadera
  3. Agree:ar med anonym och garvar åt Lollo.

    Puss!

    SvaraRadera